Waarom bloggen bezoekers oplevert

Elke camping zit barstensvol verhalen die staan te popelen om verteld te worden. Het is de moeite waard om eens goed na te denken over die verhalen. Want als je je verhalen op een goede manier, op het juiste moment aan de juiste mensen aanbiedt, creëer je mogelijkheden om deze mensen aan je te binden. En dat wil je, want de kans is groot dat zij volgend jaar bij jou komen kamperen.

Met goede verhalen krijg je meer mensen op je website. Misschien heb je weleens gehoord van de term contentmarketing? Dat gaat hierover: mooie inhoud aanbieden die past bij je doelgroep. Dat kan door blogs te schrijven, videofilmpjes te maken (vlogs) of aantrekkelijk beeld aan te bieden. In deze blog gaan we het hebben over het schrijven van, ja… blogs.

Voordelen van een blog op je website:
- je website wordt beter vindbaar in Google, omdat je geregeld nieuwe, relevante informatie aanbiedt;
- je biedt meerwaarde voor je gasten;
- je creëert momenten van interactie met je gasten;
- het is een goede manier om te laten zien wat er allemaal op jouw camping gebeurd.

Waar zet je je blogs neer?
Op je eigen website! Ga niet bloggen op een externe website, maar gebruik de blog júist om mensen naar je site te krijgen. Dus als je nog geen blogomgeving hebt, laat er dan een maken door degene die je website beheert. Een blogpagina is overigens niet hetzelfde als een nieuwspagina. Nieuws is vaak informatie die wordt geschreven vanuit het perspectief van de zender, een mededeling. Een blog gaat juist uit van de lezer. Je zoekt een onderwerp waarvan je weet of denkt dat gasten dit interessant vinden om te lezen. Vaak komt dit niet overeen met het nieuws dat je brengt. Sorry.

Waar moet de inhoud van je blog aan voldoen?
Een blog moet natuurlijk aanspreken bij je publiek. Dit lukt het best als je je verplaatst in de schoenen van je lievelingsgast. Welke thema’s zijn voor hem of haar interessant? Vaak zijn tips heel aantrekkelijk. Bijvoorbeeld tips voor koken op de camping. Of tips voor herfstkamperen. Maar je kunt ook verhalen kiezen van je eigen camping. Misschien heb je een tuinman die leuk kan vertellen over alle beplanting op het terrein. Hoe hij de borders heeft ingericht en hoeveel tijd hem dit kost. Of je vraagt een gast om een dagje mee te draaien op de camping en je laat hem of haar iets schrijven hierover. Er is van alles te bedenken!

Hoe levert een blog meer bezoekers op?
Met een blog heb je altijd weer iets nieuws te melden. En dus een reden voor mensen om op je website te komen. Hoe dit precies gaat? Nou, je kunt je blog bijvoorbeeld delen via:
- je eigen socialemediakanalen, zoals Facebook en Twitter;
- gesponsorde posts op sociale media (dit levert een veel groter bereik op);
- een nieuwsbrief.

Een goed blog is voor veel mensen ook juist een reden om zich aan te melden voor een nieuwsbrief. En dat wil je graag, want dan heb je meerdere momenten in het jaar dat je contact kunt leggen met je gasten. Je versterkt de relatie die je met elkaar hebt.

Wat is nog meer belangrijk?
Een lange adem is belangrijk! In het begin levert je blog misschien niet meteen resultaat. Je moet ook even zoeken naar wat de mensen interesseert en hoe je het allemaal wilt doen. Geef jezelf de tijd om fouten te maken (want tja, dat doet toch echt iedereen). Als je bijhoudt via Google Analytics welke verhalen het best gelezen worden, dan kun je je toekomstige onderwerpen hierop aanpassen.

Tenslotte
Als schrijven nou niet bepaald je hobby is, of je hebt er geen tijd voor, huur dan een goede copywriter in. Of meld je bij De Receptie! Samen maken we een plannetje voor goede contentmarketing en voeren we dat ook uit. Uiteraard. Je kunt je ook inschrijven voor onze nieuwsbrief. Dat kan hieronder.