6 Redenen om een nieuwsbrief naar je gasten te sturen

Er zijn maar weinig (kleine) campings die een nieuwsbrief versturen aan hun gasten. Dat is jammer, want er zijn veel redenen om juist wél met een nieuwsbrief te werken. Je trekt er niet alleen meer sitebezoekers door, maar je werkt ook nog eens aan een verbeterde relatie met je gasten. Hieronder leggen we de 6 belangrijkste redenen uit:

1. Nieuwsbrieven worden veel gelezen
Uit verschillende studies (waaronder die van de Nationale E-mail Benchmark) blijkt dat e-mailmarketing nog steeds goed werkt. Nieuwsbrieven uit de recreatiesector werden in 2017 gemiddeld door 45,5% van de lezers geopend en 21% daarvan klikte door naar de website. Hoe groter je mailinglijst, hoe interessanter dit wordt. Je berichten worden gelezen!

2. Je blijft in het vizier bij je gasten
Iedereen heeft de hele dag van alles aan zijn hoofd. De volgende vakantiebestemming staat daarbij niet per se bovenaan. Op het moment dat mensen gaan nadenken over de vakantie, dan hoop je maar dat ze aan jouw terrein denken. Door nieuwsbrieven te sturen, draai je dit proces om. Doordat je in iemands mailbox verschijnt, verschijn je ook in iemands gedachten. ‘O ja, die camping! Die was zo leuk vorig jaar’, denkt iemand. Grote kans dat hij/zij weer eens een bezoekje aan je website brengt.

3. Je creëert een band met je gasten
Veel mensen vinden het leuk om op de hoogte gehouden te worden van wat er gebeurt op de camping waar ze zo’n leuke tijd hebben gehad. Door ze af en toe een mail te sturen, blijft bij hen ook het vakantiegevoel hangen. Bovendien kunnen ze zo zien wat voor activiteiten je organiseert en welke vernieuwingen je op je terrein hebt doorgevoerd. Het hele seizoen door hou je contact. Ook kun je je gasten via de nieuwsbrief uitnodigen om mee te denken over bepaalde zaken. Zo haal je de banden nog eens extra aan.

4. Je werkt aan je naamsbekendheid
Ook mensen die nog nooit bij je geweest zijn, kun je interesseren voor je nieuwsbrief. Door de inhoud van je nieuwsbrief slim te kiezen, kun je laten zien dat je bijvoorbeeld veel verstand hebt van de omgeving of van de natuur. Of dat je veel leuke ideeën hebt voor ouders met jonge kinderen. Of juist voor gepensioneerden die in het laagseizoen komen. De inhoud van je nieuwsbrief kun je ook gebruiken op je website (bijvoorbeeld als blog) en op sociale media. Zo kun je verschillende teksten (of filmpjes) meerdere keren inzetten om onder de aandacht te komen bij je gasten.  


5. Het is minder vluchtig dan sociale media

‘Ja, maar ik zit toch al op sociale media?’ denk je nu misschien. Dat is ook heel goed. Maar bij sociale media heb je veel minder invloed op wie je berichten nu eigenlijk écht krijgen te zien (tenzij je ervoor gaat betalen). Krijg jij de informatie van alle pagina’s die je volgt te zien in je tijdslijn? Bij lange na niet. Facebook en Twitter bepalen voor jou welke informatie ‘relevant’ is voor jou. Bovendien willen ze bereiken dat bedrijven en organisaties betalen voor hun zichtbaarheid. Met een nieuwsbrief heb je het voordeel dat je zichtbaar blijft in de mailbox van de ontvanger. Die kan zelf bepalen wanneer hij/zij de mail leest.

6. Het is relatief goedkoop
Als je geen duizenden lezers hebt, dan is het versturen van een nieuwbrief helemaal niet duur. Sterker nog, via programma’s als Mailchimp kun je tot 2000 lezers gratis nieuwsbrieven versturen. Steek wel enige aandacht (en dus wat geld) in een goed ontwerp van je nieuwsbrief. Het oog wil namelijk ook wat. Een goed verzorgde, professioneel ontworpen nieuwsbrief geeft meteen een vertrouwen in je bedrijf. Voor goede inhoud (content) en goede teksten kun je eventueel een copywriter in de hand nemen.

Volgende keer gaan we in op hóe je een goede nieuwsbrief kunt maken. Heb je voor die tijd vragen over het opzetten van een nieuwsbriefmodule? Meld je gerust bij De Receptie. We denken graag met je mee! Wil je je aanmelden voor onze nieuwsbrief? Laat dan hieronder je mailadres achter.