Waarom je een online-marketingstrategie nodig hebt


Waarom je een online-marketingstrategie nodig hebt
(ook al vind je het een lelijk woord)

Kamperen, dat gaat toch over lekker buiten zijn, met je voeten in het gras en je snuit in de zon? Waarom moet je dan nadenken over websites, sociale media, digitale nieuwsbrieven en Google? Veel campingeigenaren zijn van het buitenleven en minder dol op computers. In deze tijden van grote technologische veranderingen kun je echter niet meer om het internet heen. Daar zitten namelijk al je gasten. Oók de gasten die graag naar jouw camping willen komen.

De cijfers
Er is nog steeds een stijgende lijn in het aantal vakantieboekingen via internet. In het eerste kwartaal van 2017 werd maar liefst 89% van de vakantieboekingen (excl. pakketreizen) door Nederlanders online gedaan.* Dat is behoorlijk wat. Duitsers boekten 64% van hun NL-vakanties online in 2016)** en Belgen boekten in 2014/2015 50% van hun lange vakanties en 62% van hun korte vakanties via internet.*** Wil je voldoende gasten op je camping, dan zul je je gasten online moeten vinden, verleiden en overtuigen.  

Vindbaarheid
Hoe goed jouw camping te vinden is op internet bepaalt een groot deel van het aantal boekingen dat je krijgt. Alleen een website is niet meer voldoende. Er is zo veel informatie beschikbaar dat je heel hard je best moet doen om jouw website te laten opvallen. En dat hoeft niet door maar zo hard mogelijk te schreeuwen. Het is gewoon een kwestie van de juiste mensen aanspreken via het juiste medium. Sociale media lenen zich goed hiervoor, maar ook Google, het aansluiten bij netwerken of het verzenden van nieuwsbrieven aan je bestaande gasten.

Overtuigende website
Behalve mensen trekken naar je website is het ook belangrijk dat je website er goed uitziet. Vooral bij een vakantiebestemming willen mensen graag vooraf zien waar ze straks terechtkomen. Goede foto’s zijn daarom essentieel. Heb je alleen maar foto’s van lege kampeerplekken op een druilerige dag dan jaag je bij voorbaat al driekwart van je gasten weg. En dat is zonde! Niet alleen beeld is belangrijk: de totale uitstraling is belangrijk, van de manier waarop je je gast aanspreekt tot de structuur van de website. Je website is de plek waar mensen het laatste zetje krijgen om te boeken. Als je daar je gasten overtuigt, dan staat je hele terrein later vol gezellige tentjes en caravans.

Strategie
Een onlinemarketingstrategie is niets meer of minder dan een plan voor het aantrekken van zo veel mogelijk gasten. Je bekijkt wie je doelgroep is, waar deze te vinden is, via welke kanalen je ze het best kunt benaderen en op welke manier. Daarbij kun je kijken naar wat je zelf leuk vindt (hou je bijvoorbeeld van fotograferen, dan is Instagram een mooi medium om potentiële gasten aan te spreken) en wie je zou kunnen inschakelen om hierbij te helpen.

Marketingtips
Als je je hieronder inschrijft voor de nieuwsbrief van De Receptie, dan krijg je met regelmaat concrete, toepasbare tips en inspiratie voor een goed lopende marketing in je mailbox. Dat is al een mooi begin, toch?


    *bron: GfK/ABN AMRO
  **bron: VIR
***bron: NBTC