Welke marketingkanalen zet je in?

Als je de juiste mensen naar je website krijgt, dan vertaalt dit zich uiteindelijk in meer gasten op je camping. In de vorige blog schreven we over het belang van een onlinemarketingstrategie hiervoor. Dat ging over het waarom. In deze blog schrijven we over hoe je daar een begin mee maakt. Een belangrijke vraag daarbij is:

Welke kanalen zet je in om meer bezoekers naar je website te krijgen?

Allereerst is het handig om te weten wélke mogelijkheden er zijn in het online landschap. We hebben een overzicht gemaakt van de meest nuttige kanalen/activiteiten voor campingeigenaren en de gasten die zij (in dit geval: jullie) willen bereiken. 

Infographic onlinemarketingkanalen.jpg

Hieronder geven we een korte toelichting op de gebruikte termen in de infographic. De komende weken zullen we alle onderdelen uitgebreid bespreken in nieuwe blogposts.

Contentmarketing: dat is niets meer of minder dan het verspreiden van interessante ‘inhoud’ voor je gasten. Dit kunnen geschreven verhalen zijn of aantrekkelijke filmpjes, passend bij het dna van je camping. Ook je eigen verhaal is belangrijk hierbij. Door steeds nieuwe verhalen te plaatsen blijf je aantrekkelijk voor je bestaande, én nieuwe gasten.

Google: Iedereen gebruikt Google (vooruit, bíjna iedereen), dus je kunt maar beter zorgen dat je camping goed vermeld staat. Via Google Mijn Bedrijf kun je de belangrijke gegevens goed laten weergeven, zoals je adres en je openingstijden. Ook kun je er beeld bij zetten. Dat maakt het meteen aantrekkelijker! Daarnaast wordt je camping zo ook goed gepositioneerd op Google Maps. Daarnaast kun je nog wat met SEO (Search Engine Optimization) en met Google Adwords. Maar daarover later meer.

 Social Media: Platformen als Facebook, Twitter en Instagram bieden een prachtig netwerk van onderling verbonden mensen. Je kunt er een enorm bereik oogsten met mooie content, vooral als je ook een mediabudget inzet. Welk platform het best bij je past, hangt af van je doelgroep en van je eigen voorkeur. Als je een hekel hebt aan Twitter, dan hoef je niet te proberen om dagelijks te gaan tweeten. Dat werkt niet. Je kunt er eventueel iemand voor inhuren, of je kiest voor een platform waar je zelf toch al op zit. Socialmediaplatformen bieden allerlei manieren om content aan te bieden en om mensen aan je bedrijf te verbinden.

Ambassadeurs: Dat zijn je bestaande gasten, maar ook de mensen uit je eigen netwerk, dus vrienden, familie en collega’s. Zij zijn degenen die uit eigen ervaring kunnen vertellen hoe het is om op jouw terrein te kamperen. Als zij enthousiast zijn, kunnen zij hun netwerk ook enthousiast maken. Mond-op-mondreclame werkt nog altijd heel goed, of die nu online of offline wordt verspreid.

Samenwerken: Door samenwerking verbreed je je netwerk én kun je nieuwe waarde toevoegen aan je camping. Denk aan samenwerken met de plaatselijke bakker voor een broodjesservice in de weekenden of aan rondleidingen met de boswachter of vrijwilligers van IVN. Denk vooral lokaal, want dan help je niet alleen jezelf, maar ook andere initiatieven in je omgeving. Die wordt daar automatisch aantrekkelijker van!

Verzamelsites: Er zijn allerlei verzamelsites die verwijzen naar campings en andere verblijfsaccommodatie. Zorg dat je informatie op al die sites actueel is.

Netwerken: Je aansluiten bij een bestaand netwerk vergroot je eigen netwerk én heeft vaak allerlei andere voordelen. Zo kun je je op een bepaalde manier profileren als je je aansluit bij bijvoorbeeld De Groene Koepel, Karaktervolle Groene Campings, VeKaBo of SVR. Daarnaast doen zij ook al een groot deel van de marketing voor je bedrijf. Je kunt ook denken aan lokale ondernemersnetwerken, enz.

Nieuwsbrieven: Met een aantrekkelijke nieuwsbrief kun je het hele jaar door in contact blijven met je gasten. Het werkt goed om zo in gedachte te blijven bij je gasten. Bovendien vinden veel vaste gasten het leuk om te lezen over veranderingen of nieuwtjes. Let er wel op dat je de nieuwsbrief niet als reclamefolder gebruikt, dan haken je lezers snel af!

Tot zover een korte samenvatting van welke kanalen je kunt inzetten om meer bezoekers naar je website te krijgen. Wil je hier meer over weten? Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief! De komende weken gaan we hier dieper op in.