10 Tips voor een overtuigende campingwebsite

Inmiddels ben je ervan doordrongen dat je camping online goed te vinden moet zijn (en anders lees je deze blog nog even). En ook heb je een idee van welke kanalen je kunt gebruiken om mensen naar je website te krijgen. Maar voor je hier actief mee aan de slag gaat, is het aan te raden om je website eens even goed onder de loep te nemen. Het is net als in de echte wereld: voordat je gasten komen, zorg je dat je terrein er op en top bij ligt. Voor je website geldt precies hetzelfde: deze moet er aantrekkelijk uitzien, alles moet werken en de indeling moet logisch zijn. We geven je 10 tips die je hierbij kunnen helpen:

1. Zorg dat belangrijke info makkelijk vindbaar is
De gemiddelde websitebezoeker wil zo snel mogelijk de informatie vinden waar hij/zij naar op zoek is. Dat geldt óók voor al die relaxte campinggasten. We zien zoveel informatie voorbijkomen op internet, dat we al snel afhaken als deze niet meteen duidelijk is. Zorg dus dat de belangrijkste informatie over je camping makkelijk vindbaar is. Dit geldt bijvoorbeeld voor praktische informatie als de contactgegevens, maar ook voor het stukje tekst waarmee je laat zien wat jouw camping nu zo speciaal maakt.

2. Gebruik alleen de beste foto’s
Een beeld zegt meer dan woorden. Je kunt in één beeld de gehele sfeer van je camping vatten. Doe dat ook. Op sommige campingwebsites zie je foto’s van lege velden, genomen bij grijs weer. Of bewogen foto’s, vage foto’s, onscherpe foto’s, etc. Verplaats je in je gasten: is dit voor hen aantrekkelijk? Plaats alleen die foto’s, die je een trots gevoel geven. En als je het moeilijk vindt om beeld te beoordelen, schakel dan iemand in die er wel verstand van heeft. Dit kan overigens ook je buurvrouw zijn.

3. Ga voor overzicht en structuur
Voor bezoekers is het belangrijk dat de structuur van een website overzichtelijk en duidelijk is. Gebruik geen ellenlange uitklapmenu’s (gebruik liever zelfs helemaal geen uitklapmenu’s!), want die maken het zoeken naar informatie alleen maar ingewikkelder. Bovendien zijn deze menu’s slecht te gebruiken op apparaten zonder muis. Zorg dat zaken als de reserveerknop en het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief duidelijk aanwezig zijn en dat de informatie logisch geordend is in kopjes en menu-items.

4. Praat duidelijke taal
Zorg dat de teksten op je website lekker weglezen en dat ze niet te lang zijn. Let er ook op of de schrijfstijl overal gelijk is. Gebruik óf ‘je’ óf ‘u’ als aanspreekvorm (niet door elkaar!) en maak het niet te formeel (mensen willen op vakantie, dus het mag leuk zijn), maar ook weer niet te joviaal. Het hangt ook af van het publiek dat je wilt aanspreken. Als schrijven niet je sterkste kant is, schakel dan iemand in die het voor je kan doen.

 5. Maak het persoonlijk
Gastvrijheid begint al op je website. Verplaats je in de schoenen van je gast en bedenk wat je zelf graag zou willen lezen (en bedenk meteen ook dat niet iedereen hetzelfde is als jij). Begin dus niet met alle zaken die NIET mogen op je camping of met de huisregels (laat die sowieso achterwege op de website), maar geef je gasten het gevoel dat ze welkom zijn. Laat ze weten dat jouw camping te bieden heeft wat zij zoeken.   

6. Stel jezelf voor
Mensen komen naar jouw camping en zijn dus bij jou op bezoek. Laat ze van tevoren weten wie je bent en vertel iets over waarom je de camping gestart bent, over wat je er leuk aan vindt, enzovoort. Maak hiervoor een aparte pagina op je website, of maak een hoekje (liefst met foto!) op de homepage.

 7. Wees actueel
Zorg dat de nieuwste tarieven en faciliteiten op je site vermeld staan en vervang af en toe wat foto’s. Als je een kopje ‘nieuws’ hebt, zorg dan dat daar geregeld wat te melden is. Je bent niet de eerste met een nieuwspagina waarop het laatste nieuws dateert van drie jaar geleden. Heb je geen zin om dit bij te houden, haal die nieuwspagina dan weg. Wees ook actueel in je ontwerp. Heb je tien jaar geleden een website laten bouwen, dan is de kans groot dat ‘dit echt niet meer kan’.

8. Hou het kort
Je bent heel enthousiast over je terrein en kunt er wel uren over praten. Dat is heel leuk voor de gasten die bij je kamperen! Maar op de website kun je het beter bij korte, overzichtelijke teksten houden. Maak een keuze over welke onderwerpen je wilt behandelen. Is het echt nodig om een lijst van alle fietsroutes en/of alle restaurants in de omgeving te plaatsen? Of kun je hiervoor ook verwijzen naar andere websites?

9. Controleer of je website responsief is
Meer dan de helft van alle websitebezoeken (in Nederland) wordt tegenwoordig gedaan vanaf smartphones en tablets. Daarom is het belangrijk dat je site hierop net zo aantrekkelijk en goed leesbaar is als op een laptop of pc. Een website is responsief als de lay-out zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat waarmee de site bezocht wordt.

10. Durf onderscheidend te zijn
Jij weet als geen ander waarom jouw camping zo bijzonder is (en soms weten je gasten dit nóg beter te verwoorden). Meestal is dit niet het nieuwe sanitairgebouw, maar de sfeer, de gastvrijheid, bijzondere activiteiten en de omgeving. Kunnen gasten kano’s lenen om vanaf jouw camping het beekje op te peddelen? Of kunnen kinderen meehelpen bij het voeren van de kalfjes? Laat dit zien op je website. Zit je aan de Hollandse Waterlinie? Misschien kun je aanhaken op dit thema. Denk hier goed over na, want door je goed te onderscheiden van andere campings wordt jouw terrein automatisch aantrekkelijker.


Met deze 10 tips kun je je website aantrekkelijker maken voor gasten. Heb je hier vragen over, of kun je hulp gebruiken bij het updaten van je site, meld je dan bij De Receptie! Je kunt je ook hieronder inschrijven voor onze nieuwsbrief. Gratis en voor niks.